راهنمای مُردن با گوجه پلو!

مادرم گوجه پلوهای جانداری درست میکند.گوجه ی رنده شده را با سیب زمینی های نگینی،برنج ایرانی، زیره و چند نوع ادویه ی هندی که از هند نیامدند قاطی میکند و توی قابلمه ای که شاید از جنگ جهانی اول برگشته است روی گاز بار میگذارد.زمان زیادی از آخرین گوجه پلوی بارگذاشته روی گاز سینجرمان میگذرد اما هنوز یادآوری بو و طعم دل انگیز بشقاب گوجه پلوی کنارِ پیاله ی ماستِ نعنا زده با پرهای گلِ محمدی خانه ی پدربزرگ رادارهای غممان را خاموش میکند.نمیدانم مادرشماهم گوجه پلو را به خوبی مادرمن درست میکند یا نه.اما میدانم فقط مادرمن است که با خواندن 'گلی گم کرده ام... 'با صدای حزن انگیز برای گوجه های،گوجه پلو باز هم هر قاشق برنجش یک قاشق از غصه هایمان را برمیدارد و باخود میبرد.شاید بنظرتان مسخره بیاید یک قاشق برنجِ به رنگ نارنجی در مقابل سیل غم ها بایستد و پیروز شود،در این صورت مجبورم اعلام کنم مادرشما گوجه پلو را به قدر کافی خوب درست نمیکند.این روزها بیشتر از هر زمان دیگری دلم طعم دل انگیز و بوی هوش بر گوجه پلوی مادرم را میخواهد.گوجه پلویی که غم را از سرورویمان میشست.

عرفان ...:
۲۶ مرداد ۹۸، ۱۲:۳۶

قالبتون خیلی قشنگ شده


مچکرم
pary daryayi:
۲۶ مرداد ۹۸، ۱۲:۴۷

گوجه پلو غذای خیلیییی مورد علاقه منه من میتونم همه چیو با گوجه پلو بخورم(:لعنتی خیلی جذابه، ما گوجه پلو و ماست خیار*-*


فکرکردن بهش هم زیباست :))
واران ..:
۲۶ مرداد ۹۸، ۱۲:۵۰

ما بهش میگیم کَتِه تَمآتِه :دی / تومآتوی انگلیسی ؛) یا همان گوجه :)))


خدا حفظ کنه مادر جانتون رو ایشالا 🙏
سایه شون مستدام 🌱



+
تا گفتی گلی کم کرده ام می جویم او را یاد مادرم افتادم.


سلام
مرسی بابت متن قشنگت 💙


عععع،چه باحال!
ما برنج گوجه ای هم میگیم!
ممنونم.امیدوارم خدا همه ی مامان وباباهارو سالم نگه داره!
یکی از شعرهاییِ که مامانم همیشه میخونه.
:)
امّــــــــ شــــــــــهــــــــرآشــــــــــوبـــــــ:
۲۶ مرداد ۹۸، ۱۲:۵۶

مادر ما اصلا گوجه پلو درست نمیکند!


پس شما چطور غم های خود را قورت میدهید؟؟
صبورا کرمی🦄:
۲۶ مرداد ۹۸، ۱۴:۳۱

ای جونم.... مامان ها عشقن... گوجه پلو ها... قیمه ها... قیمه ها... همه و همه غذاهاشون با عشق هستش
خدا مامانت رو حفظ کنه


ممنونم
ولی راجع به قیمه نظرخاصی ندارم.فقط اینکه یه کم منفوره :))
پا ییز:
۲۶ مرداد ۹۸، ۱۴:۳۹

فقط یبار خوردم
سیب زمینی نداشت که 🤔
سیب زمینی و گوجه نمی تونم بخورم


ما میزنیم.خوب میشه‌!

بهارنارنج :):
۲۶ مرداد ۹۸، ۱۵:۰۱

مامان من کلا گوجه پلو درست نمیکنه:|


واه
باید با مامانت صحبت کنم و بیارمش توراه!
امّــــــــ شــــــــــهــــــــرآشــــــــــوبـــــــ:
۲۶ مرداد ۹۸، ۱۶:۱۲

با گوشت عدس بادمجون!!
(یه غذای محلی در شهر ما)


بادمجون رو قبول میکنم ازت
دچارِ فیش‌نگار:
۲۶ مرداد ۹۸، ۱۷:۵۰

اینستا زیاد میچرخی:؟ به خاطر توصیفت از قابله مامانت گفتم


:)))))
واقعا نکه قابلمه درست درمون نداشته باشه(که البته زیاد هم نداره).ولی استفاده نمیکنه.مثلا چندتاشو چون داییم اورده میگه منو یاد داییت میندازن نمیتونم ببینمشون.اون بقیه رو هم مگه مهمون مهمی داشته باشیم.کلا مامانم سخت تن به تغییر میده.مخصوصا تو جزئیات آشپزخونش!
مهدی ­­­­:
۲۶ مرداد ۹۸، ۱۷:۵۹

بدون ماست اصلا از گلوم پایین نمیرفت ولی با ماست یا ماست خیار یا هر فرآورده ای از ماست میتونم ازتون قبول کنم! :)


ای بابا
چرا خب
بچم به این خوبی!
مهدی ­­­­:
۲۶ مرداد ۹۸، ۱۸:۱۰

چیزی که یادمه همیشه داغ ترین غذای ممکن بود. بعد نیم ساعت هنوز توش 1000 درجه بود حداقل


چه جالب!
تاحالا دقت نکرده بودم‌.فکرکنم واقعا همینطوره :)
دچارِ فیش‌نگار:
۲۶ مرداد ۹۸، ۱۸:۱۲

بقول استادی: گر تو بهتر میزنی بستان بزن :)


یا من خنگ شدم یا تو بد کامنت میدی که امروز نمیفهمم منظور کامنتاتو
بهار ...:
۲۶ مرداد ۹۸، ۲۰:۰۹

مامانا آب هم بجوشونن و توش نون خرد کنن بازم خوشمزه اس. خونه ما گوجه پلو مشتری نداره ولی من عاشقشم😍


البته خواهرمنم مامانه ولی اینطوری نیست
حتی زن عمومم مامانه :)))
تازه من مامان که نیستم 
خلاصه خواستم از خودم تعریف کنم
:)
پشمآلِ پشمآلو:
۲۶ مرداد ۹۸، ۲۰:۴۹

کلا قاطی پلو ها غذا های خانوادن .. چ تو دورهمی و پارک چ تو دل گرفتگی


حرف حرفِ به جایی بود!
مــحــدثــه ...:
۲۶ مرداد ۹۸، ۲۱:۴۲

ما بهش می‌گیم دمی گوجه. من خوشم نمیاد ازش، یعنی وقتایی که مامان درست می‌کنه دلم می‌خواد قهر کنم :))) ما با ترشی می‌خوریمش. خوشمزه هم هستا ولی نمی‌دونم چرا من دوستش ندارم.
می‌دونستی شهرای دیگه به این غذا می‌گن دمپخت :/ حتی مورد داشتیم به لوبیا پلو هم گفتن دمپخت :/ یعنی دمپخت بزرگ بفهمه این غذاها رو دارن به اون نسبت می‌دن تبدیل به سنگ می‌شه و از همه رو بر می‌گردونه :/


خیلی لوسه بگم اونم از تو خوشش نمیاد؟
:)))
امیدوارم باور کنی من اصلا با دمپختک آشنایی ندارم!
نمیدونم چیه و نمیدونم از چی تشکیل میشه.فقط میدونم توش برنج داره :دی
جناب منزوی:
۲۶ مرداد ۹۸، ۲۲:۱۸

شکمو نیستم، ولی گشنم شد


:)))
خوبه که.خوابگاه که بودم بعضی شبا خیلی گشنم میشد.کلا فضای اتاقِ ماهم اینطوری بود هیچوقت هیچی نه تو کمدا و نه تو یخچال پیدا میشد.بعد بچه های بیچاره ی اتاق رو مجبور میکردم از دوستاشون تو اتاقای دیگه خوراکی قرض کنن و به من بدن.اینطوریم بودم که یه چیز خوشمزه و مضرر میخواستم.خلاصه اینکه محبوبیتی برا خودم داشتم و بر اتاق حکمرانی میکردم.حیف زیاد حکومتم دوام نیورد.
جناب منزوی:
۲۶ مرداد ۹۸، ۲۲:۴۳

:))
یاد سربازی افتادم :)


البته من هیچوقت تو چایی سرپرست خوابگاهمون تف نکردم
:)))
جناب منزوی:
۲۶ مرداد ۹۸، ۲۲:۵۱

:)))
ما هم اینکارو نکردیم :))


ما فقط دعا میکردیم شوهر کنه شاید یه کم لطیف تر باهامون رفتار کنه 
#زنان_علیه_زنانی بود برا خودش
A +-:
۲۶ مرداد ۹۸، ۲۳:۳۱

من تا حالا گوجه پلو نه دیدم نه خوردم :/


میخوام بهت بگم که ، تا نخوری ندانی :)
هالی هیمنه:
۲۶ مرداد ۹۸، ۲۳:۵۱

گوجه‌پلو رو فقط باید با دست خورد؛ که خوب به جان و شکم و روح و روانِ آدم بشینه. ؛)

+ شاید تنها غذایی باشه که با دست می‌خورم و حقیقتاً ازش لذت می‌برم. :)


:)))
باید امتحان کنم
بنظر چیز جذابی میاد!
فقط قسمت ماستش فکرکنم یه کم پچل بازی بشه :دی
مهیار حریری:
۲۷ مرداد ۹۸، ۰۱:۳۶

من تاحالا اسم این غذا رو نشنیده بودم حتی !!
ولی نمیدونم چرا دلم براش تنگ شد :/


برووو
اصلا باورم نمیشه
باید بگم مامانم درست کنه و برای شماهایی که تاحالا نخوردین پست کنم :))
ناشناسِ پُر حرف!:
۲۷ مرداد ۹۸، ۰۲:۱۴

ما بهش میگیم دمپخت گوجه خیلیم خوشمزه است :)


اره.خیلی خوشمزست :)
بهار ...:
۲۷ مرداد ۹۸، ۰۸:۰۰

منظورم این بود که مامانهر کسی بهترین دستپخت رو داره .در مورد دستپخت خواهرت از بچه اش بپرس .در مورد زن عموت از دختر عموت😅
اصلا هم تعریفتون تابلو نبود .بسیار در لفافه فرمودید😅😅


پرسیدم که میگم.مثلا بچه خواهرم دستپخت مامان من و خاله ی من رو قبول داره.باید برم از بچه های عمومم بپرسم :)))
خب خوشحالم :)
حیات ..:
۲۷ مرداد ۹۸، ۱۱:۵۶

گوجه پلو به معنای واقعیش نخوردم تاحالا
ولی خب املت و با پلو خوردم..همین منظورته؟:/


خدانکنه منظورم این باشه
:))
🍁 غزاله زند:
۲۷ مرداد ۹۸، ۱۲:۰۴

از اون جهت که هرکسی اسمِ آشنای خودش رو برای این غذا آورد،ما هم به این خوشرنگِ خوشمزه‌ که با سالاد شیرازی هم به شدت میچسبه،میگیم استانبولی :)


نه نه
این استانبولی نیست
این از اون لوبیاها‌ نداره
این گوشت نداره
اینقد با احساسات من بازی نکنید :))
دچارِ فیش‌نگار:
۲۷ مرداد ۹۸، ۱۲:۳۶

درسته


:/
🍁 غزاله زند:
۲۷ مرداد ۹۸، ۱۲:۵۰

بخدا استانبولی‌های ما لوبیا و گوشت نداره! :))
فقط گوجه و سیب‌زمینی و برنج میبینی توش 😁


خب پس قبول میکنم :))
فرشته ...:
۲۷ مرداد ۹۸، ۱۶:۰۲

اگه گوجه پلو همون دمپخت گوجه‌ی ما باشه( قبلا هم گفته بودم که غذای مورد علاقه‌ی منه) باید بگم که ما معمولا سیب‌زمینی نمی‌ریزیم ولی خیلی وقت‌ها لپه توش می‌ریزیم و خیلی خوش‌مزه است، خصوصا با ابلیموی فراوون یا سالاد شیرازی 😋😋


لپه؟
من بخاطر لپه از قیمه متنفرم بیب
 سیب زمینی رو حتما امتحان کن
طرفدارش میشی
ولی واقعا اصل گوجه پلو با ماسته،حالا شماها میخواین گند بزنین توش و باسالاد بخورین خوددانید :))
فرشته ...:
۲۷ مرداد ۹۸، ۲۰:۲۱

بس که بد سلیقه‌ای خب، لپه به این خوبی :))
با سیب زمینی هم خوردم بود و نبودش تفاوتی نمیکنه برام :))
اره اره با ماست هم خیلی خوشمزه است :)
ولی با سالاد شیرازی و ابلیمو هم خیلی خوبه ^_^


وای فرشته
باید گوجه پلوهای مامانم رو بخوری تا به اهمیتِ بود و نبودِ سیب زمینی پی ببری
من خودم از سردم داران "آری به سالادم" ولی اینجا ماست رو بیشتر قبول دارم :)
...:
۲۹ مرداد ۹۸، ۱۲:۳۹

نمیدونم ساکن کجای ایران هستید

تهرانی ها بهش میگن استانبولی اما خیلی از شهرها بهش همون دمپختک گوجه میگن

مایع اصلی(برنج و گوجه و سیب زمینی) برخی بهش گوشت چرخ کرده ـ برخی پیاز داغ ـ برخی لپه و کرمانی ها زیره سبز بهش اضافه میکنن

این غذا قدمتی کمتر از دویست سال در ایران داره

آشپزی یک از هنرهاست که متاسفانه نسل شماها زیاد بهش علاقه ای نشون نمیدین و ندادید . اما اینکه مادر محترم شما این غذا رو به بهترین نحو طبخ میکنه :) (البته بنظر شما) بی شک عامل یا عوامل دیگری بجز ترانه ای که نوشتید میتونه تاثیر گذار باشه
خدا براتون حفظش کنه


ساکن کرمانم و علاوه بر گوجه پلو،غذایی به اسم استانبولی رو هم داریم.که با گوشت و لوبیاسبز درست میشه.البته باید بگم غذای منفوریه و دلم نمیخواد راجع بهش حرف بزنم.
منو جمع نبندین با این قشرِ نه به غذا درست کردن.نوجوانیم با نوآوری در شیرینی ها و غذاها گذشت که زیاد مورد استقبال قرار نگرفت و کم کم چشمه ی ذوقم خوشکید.البته هنوز طعمِ فراموش نشدنی و وحشتناکِ بعضی از اون غذا هارو به یاد دارم و حق میدم به خونوادم که نخوان تو این اوضاع اقتصادیِ گوشت کیلویی خداتومن از علاقه ی فرزندشون حمایت کنند.
اما خب باید بگم من هنوز دست نکشیدم و همین امروز ظهر کشک و کدویی درست کردم که بابام دلدرد شدیدی گرفت خواهرم تب و لرز کرده و بچه ی خواهرم دچار پا دردِ شدیدی شده.(دلشون میخواد همشو ربط بدن به نوآوری های من و منم مجبورم قبول کنم :))) )
خیلی ممنونم
بانوچـ ـه:
۲۹ مرداد ۹۸، ۱۳:۰۵

نوش جانتون هر بار که قسمتتون شد.
فکر کنم همون چیزیه که ما بهش می‌گیم دمپخت گوجه یا دمپخت تماته (تماته به معنای انگلیسیش)
خدا حفظ کنه مادرتون رو.
مادر من همه غذاهاش خوشمزه بود. توی فامیل زبانزد بود دستپختش. اما خب من حاضرم دستپختش بد باشه و هیچ غذای خوشمزه ای نتونه درست کنه فقط یک دقیقه دیگه بتونم ببینمش.


نمیخواستم تو این روز هیچ سهمی در ناراحت کردن کسی داشته باشم.متاسفم
خدا رحمت کنه مامانتون رو
و به شماصبر بده.
yasna sadat:
۱ شهریور ۹۸، ۱۳:۰۱

من هر موقه میپزم دمپخت گوجه رو هویت این غذا زیر سوال میره!


خب پس، ازت خواهش میکنم دیگه این کارو نکنی و واگذارش کنی به اهلش :))
פـریـر بانو:
۲ شهریور ۹۸، ۱۵:۰۱

من تا حالا گوجه‌پلو نخوردم. گمونم دلم هم نخواد امتحانش کنم چون میونه‌ام با گوجه‌ای که پخته شده باشه خوب نیست. :دی
نوش جانتان باد و گوارای وجودتان! :*


:))
برای توهم پست میکنم
حامد سپهر:
۲۹ شهریور ۹۸، ۱۷:۱۹

اگه منظورتون استانبولیه خوردم ولی گوجه پلو نمنه:))
غذای منطقه ی خاصیه؟


غذای عُشاقان گوجست 
:)))
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">